Nya annonseringskanaler! - Facebook & Twitter Ads, Google Adwords och mycket mer!

   
     Välkommen till KundKrets.se!
Tap To Call

Konverteringsoptimering   arrow

Vad skiljer min webbplats från mina konkurrenters? Varför kommer en besökare välja att kontakta mig eller handla i min webbutik före någon annan webbplats i branschen?

Fånga upp besökaren snabbt!

Det gäller snabbt att fånga upp en besökare och ta dennes uppmärksamhet. Surfande människor blir allt mer kräsna och stannar inte en sekund längre än de behöver på varje sajt. Utbudet och mediaströmmen som tar uppmärksamhet växer hela tiden och allt måste gå snabbare, smidigare och enklare för att en normal surfande svensk ska välja att läsa mer, handla eller fylla i ett kontaktformulär på en webbplats.

SEO >> CRO

Du känner säkert till begreppet “sökmotoroptimering” som handlar om att driva in trafik till en sajt. Steget efter SEO är Konverteringsoptimering (CRO) som alltså handlar om att göra en så stor andel av besökarna som möjligt till kunder (eller vad man nu har som mål).

Verktyg för konverteringsoptimering

Det finns flera olika sätt att öka konverteringen men först behöver du kunna mäta konverteringen. Det mest populära verktyget är Google Analytics och när det gäller ehandel så finns det fantastiskt bra sätt att mäta konvertering på. Ska inga köp genomföras så kan men istället exempelvis mäta hur många procent som fyller i kontaktformuläret eller gör något annat som man vill att besökaren ska göra.

Ett bra metod för att snabbt prova sig fram till en högre konverteringsgrad är att göra så kallade A/B-tester. Då är flera olika varianter av webbplatsen igång samtidigt. Ofta är det endast detaljer som skiljer dessa åt, men faktum är att det brukar visa stor skillnad även på detaljnivå. Kör man för stora skillnader i varianter så är det svårt att veta vad det egentligen var som gjorde att en variant konverterade bättre än övriga.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *