Nya annonseringskanaler! - Facebook & Twitter Ads, Google Adwords och mycket mer!

   
     Välkommen till KundKrets.se!
Tap To Call

Sökmotoroptimering   arrow

Vad är sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering (SEO) är ett samlingsbegrepp för alla de metoder som används för att få en webbplats att stiga i sina positioner på sökmotorer såsom Google, Bing, AOL, Live Search, osv. Förkortningen SEO kommer från Search Engine Optimization. SEO började användas som begrepp i mitten på 90-talet då de första sökmotorerna började indexera webbplatser på internet. Dessa sökmotorer var simpla och på den tiden tog sökmotorn stor hänsyn till ex. keywords och var och hur man ville att webbplatsen skulle visas i resultatet.

Algoritmer avgör hur sökresultatet ser ut

Den inbördes ordningen som visas i sökresultatet bestäms alltså av sökmotorns algoritmer, som värderar sajterna och listar dem. Arbetet som en SEO-strateg då utför innebär att man gör ändringar i de faktorer som algoritmerna tar hänsyn till då de ska belöna eller bestraffa webbplatsernas positioner.

Onpage och Offpage

Eller onsite och offsite som det också kallas, är två klassiska sätt att dela upp arbetet med sökmotoroptimering (SEO). Det första handlar om att se till att webbplatsen har ett bra innehåll, en tydlig struktur och på många olika tekniska sett gör det enkelt för en sökmotor att förstå och gilla webbplatsen i stort. Man lägger upp strategi för hur man tänker att en besökare och sökmotor ska röra sig på sajten.

Det andra (Off-page-SEO) handlar om det externa intresset för webbplatsen som hur domänen, varumärket och webbplatsen figurerar på internet i stort. Är det många som länkar in till din webbplats ger det en positiv effekt på resultatet. Det är såklart inte så enkelt så att den som har flest länkar vinner, utan det ska vara rätt mängd av rätt typ av länkar. Länkar från relevanta sidor som gärna behandlar samma ämne som din webbplats och sida som länkas till.

Skadliga inlänkar och negativ SEO

Det finns faktiskt skadliga inlänkar och då handlar det om sidor som man absolut inte vill ha samröre med. Råkar man ut för dåliga inlänkar finns det verktyg hos Google där man kan skicka in en lista på webbplatser som man inte vill kännas vid. Det verktyget heter Disavow Tool. Men ofta behöver man inte vara orolig för enstaka länkar utan det är när det blir många och då brukar det vara så att man antingen anlitat en SEO-byrå som inte jobbar med Etisk Sökmotoroptimering alternativt så har man blivit utsatt för negativ SEO (alltså ex. en konkurrent som beställt negativa åtgärder mot din webbplats).

Sökmotoroptimering tillhör en ung och het bransch där arbetssätten hela tiden utvecklas. Hoppas informationen på den här sidan varit till nytta och hör gärna av dig om du vill veta mer om SEO, Onpage och Offpage. Ska du anlita en byrå så kolla gärna efter om de arbetar med långsiktig och etisk SEO. NOGA Sökmotoroptimering (www.noga.se) är ett exempel på en sådan byrå. Ta hjälp av dem när du behöver sökmotoroptimering.

2 Responses so far.

  1. Varje dag känns det som om man får förslag om böcker och artiklar om hur man syns och optimerar sig på LinkedIn. Eftersom vi den senaste tiden jagat med ljus och lykta efter en SEM expert har jag hängt en del på Linked In. Surfat runt och letat. Läst artiklar. En sak som slog mig är likheten med SEO. Onpage och offpage. Onpage är givet och handlar om att uppdatera din profil ordentligt. Men även här finns den del tips och trix (h1, title, alt taggar och motsvarande).

    • admin says:

      LinkedIn kan vara ett bra ställe att synas med sitt företag, speciellt om du arbetar med B2B, speciellt med professionella tjänster till andra företag. Däremot är det väldigt stor skillnad att synas på LinkedIn jämfört med att synas organiskt i Googles sökträfflista. SERP:en svarar på sökande personers frågor och man har möjlighet att direkt erbjuda tjänster och produkter till personer och företag som vet exakt vad de vill ha. Det handlar alltså om två helt olika kanaler.

      Jag tror jag förstår hur du menar med sökmotoroptimeringen av LinkedIn-profilen jämfört med optimeringen av webbplatsen. Och visst, det handlar om att göra det bästa av situationen både tekniskt och semantiskt samtidigt som man skriver det bästa innehållet som får folk att verkligen läsa. Gör man rätt finns goda förutsättningar att synas med sin LinkedIn-sida i den organiska sökningen. Jag skulle dock inte satsa allt på att försöka få personer till LinkedIn istället för den egna webbplatsen eftersom man inte har full koll på vad som ligger framför med LinkedIns utveckling. Den egna sajten kan man däremot optimera och göra om precis hur man vill och få besökaren att göra precis det du vill, som att boka tid, köpa något eller chatta med dig som ägare.

      Hoppas du uppskattade svaret!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *